Spelar nätet någon roll i EU-valet?

Frågan är retorisk. Svaret är givet.

Men i Svenska Dagbladet idag funderar Henrik Oscarsson, statsvetare vid Göteborgs Universitet över de möjliga effekterna på valet:

Politikerna breddar ju sitt register, och det är väl bara positivt. Men effekterna har vi ingen aning om.

Det han pratar om är främst hur nätets möjligheter påverkar de olika personvalskampanjer som just nu pågår inom i stort sett alla partier.

Personligen tror jag mycket på de möjligheter som nätet ger. Jag har byggt upp stora delar av min personvalskampanj kring min hemsida som jag använder för att kommunicera med aktivister och med väljare och jag finns på olika forum som Facebook, Youtube, Flickr och Twitter. Och här på bloggen förstås. Dessutom videobloggar jag, som ni sett på min hemsida. Videobloggarna gå också att prenumerera på.

Men detta är bara en del av kampanjen. Sedan finns även alla de andra delar som bygger upp moderna kampanjer i form av folkrörelsearbete genom dörrknackning, telefonkampanjer, utdelning av material, affischer som måste klistras och sättas upp, hemma-hos möten och bemannade valcentrum.

Ryggraden i varje kampanj är människorna som kampanjar, on-line och off-line. Det är varje aktivists personliga insats som slutligen avgör valresultatet.

Henrik Oscarsson har naturligtvis rätt i att vi inte vet effekterna än. Men jag tror vi kommer att bli förvånade. Effekterna kommer att bli större än vi tror. Men också mindre.

Större, eftersom jag tror personvalskampanjerna kommer att få större betydelse och de bygger till stor del på nätet. Jag tror fler blir inkryssade än tidigare. I Svenskans artikel säger jag som det är:

Jag är faktiskt nervös. Man kan ju bara lita på att man blir invald om man blir invald på personkryss.

Så är det. Särskilt inom socialdemokratin finns dessutom en myt om att det skulle finnas så kallade ”säkra platser” på listorna. Personer som på något mystiskt sätt blir invalda utan att man kryssar dem eftersom de står så långt upp. Men att det inte finns några säkra platser lärde vi oss 2004 när bland andra jag kryssade in mig i Europaparlamentet, förbi de säkra platserna.

Men effekten av allt nätkampanjande kommer också att bli mindre eftersom det i sig inte kommer att vinna några val lika lite som enbart dörrknackning eller enbart ett bord nere i Haninge Centrum skulle göra det. Det är kombinationen av on-line och off-line som vinner. Förmågan att koppla ihop dessa arenor till en. Förmågan att få ut samma budskap i alla kanaler. Och så måste förstås väljarna gilla själva budskapet.

Den som lyckas med det tror jag kommer att vinna. 

Jag tror nätkampanjer och nätaktivister är en nödvändig del för varje kandidat i alla val i framtiden. Därför att många kandidater som kampanjar för fler röster också ger fler röster till partiet.

EU-valet blir första testet för vad som kommer att bli verklighet i full skala för alla kandidater vid allmänna valet 2010.

Fler artiklar temat.

Peter skriver här.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,